שקט בלב הסערה – למה אצלינו יש שעת מנוחה גם אחרי גיל שנתיים?

מזח עץ על שפת אגם. שקט בלב הסערה

אווירה של חופש גדול, קיץ ממיס.

מתמסרים לחום, למקצב העצל.

הגבולות נמרחים, ולזמן יש איכות של בצק רכרוכי ונימוח. ובתוך כל העיסתיות הלחה והמיוזעת הזו יש מקום ביום שעליו אני משתדלת לא לוותר, ככל שמתאפשר.

קוראים לזה quiet time. זה באנגלית, כי הנוהג המופלא הזה התחיל עוד כשגרנו בארצות הברית, כשהבנות הגדולות עוד היו פעוטות.

זמן שקט. quiet time.

זמן שקט

שירה חוזרת מהקייטנה עמוסת חוויות וסיפורים. הגוף שלה היה בתוך המון מצבים, התרחשויות ואינטראקציות. היא מספרת לי בנסיעה וממשיכה גם בזמן ארוחת צהריים. הרבה קרה אצלה, לא מעובד, ספוג בה, בסוג של בלגן.

הארוחה הסתיימה. עכשיו זמן להתפרק מכל אלה, להטמיע אותם בגוף, ולחזור לאט לאט למקצב הפנימי, לתנועת החיים הטבעית.

זמן כיול, זמן איזון, quiet time.

שירה כבר לא ישנה בצהריים. מזמן לא. הילדה הזו לא זקוקה ליותר מ 6 שעות שינה.

המשמעות של quiet time היא זמן שקט עם עצמה. האחריות על מה עושים בזמן הזה היא שלה, ושלה בלבד. היא נמצאת בחדר שלה, ובזמן הזה יכולה לשחק, לצייר, לעיין בספרים, לסדר את החדר, ליצור משהו. קצת כמו להיות על אי בודד. הזמן קצר יחסית – בסך הכל שעה אחת. היא יודעת שבשעה המיוחדת הזו אי אפשר להשליך את האחריות על מישהו אחר: "אמא, אין לי מה לעשות". באופן מפתיע, ב quiet time תמיד יש מה לעשות. אולי דווקא בגלל שאין מציל על האי הבודד שאפשר להפיל עליו את האחריות למצוא משהו מעניין.

לבד בחדר לשעה שקטה

שירה נמצאת בחדר לבד עם אימפליינג (התנבעות) למשהו נעים שיהיה לה כיף לעשות. היא מסתובבת בחדר, מסתכלת על המדפים, מידי פעם מוציאה ספר ומחזירה, סוקרת את המשחקים, נוגעת בחלק, מוציאה, פותחת ומסתכלת ומחזירה למקום. בינתיים, דבר לא נושא אותה קדימה. עדיין יש לה אימפליינג למשהו נעים וכיפי. ואז היא נתקלת בחרוזי גיהוץ. היא מוציאה את קופסת החרוזים ואת אחת התבניות ומניחה על השטיח. הרעיון שמתעורר בה נושא אותה קדימה והיא בתוך עולם של יצירה. נעים לה וטוב. עד שדי לה… ושוב יש אימפליינג למשהו כיפי שיעשה לה נעים וטוב. ושוב האחריות עליה למצוא משהו כזה. ובדרך כלל משהו נוסף מגיע שנושא אותה קדימה.

ושלווה גדולה יורדת על הבית ומאפשרת לנו להתחיל דף חדש, חלק ומאוזן להמשך פעילות משותפת של אחר-צהריים. עכשיו אפשר להניח לאחר-הצהריים להימתח כמו מסטיק אל הערב המאוחר. כי בחופש, כמו בחופש.


בזמן האחרון אני מתחילה לראות את הכח של גישת "למידה מתוך תנועת החיים" לא רק בלמידה בית-ספרית אלא דווקא בתחום ההורי. זה נכון שהרבה מהדוגמאות שהניעו אותי במהלך הזמן היו מתוך האינטראקציה שלי עם הבנות שלי, אבל משם הכללתי לדבר האמיתי – תהליכי למידה במסגרות לימודיות. תודות לליאת גרוס, שהציעה שנערוך סדנה דווקא בנושא הורות, או יותר מדוייק ליווי הורי, היתה לי הזדמנות לחוות את העוצמה של הרעיונות בתחום של ההורות. יש משהו בדרישה של הורים למענה פראקטי לסוגיות, שרותם את הרעיונות הללו באופן מאד אפקטיבי ובעל ערך. אז בזמן הקרוב אשלב פוסטים מתחום ההורות בבלוג – מבחינתי אין כאן כל חריגה מהנושא. הרבה למידה מתרחשת במרחב בין הורה לילד.

אשמח אם תשתפו:
אשמח מאוד לקרוא מה חשבת

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עוד פוסטים מעניינים מהבלוג

מיתר – הבית לחינוך ברוח דיאלוגית

מיתר, מיסודו של דני לסרי, הוא בית חינוך דיאלוגי שמושתת על חופש – ילדים יכולים ללמוד כשהם חופשיים, ולא מחוייבים ללמוד תכנים מסויים. יחד עם זאת, למבוגרים תפקיד חשוב בתהליכים של הילדים.

בית-ספר בהקמה

בית-ספר בהקמה – "מקומי" ביישוב נטף

בית-ספר "מקומי" הוא בית-ספר בהקמה בנטף, בשנתו השניה. בית-הספר מדבר "פדגוגיה מבוססת מקום", שמחוברת לקהילה, לאנשים, ליישוב, ולטבע שמסביב.
בשנתים מאז הוקם הוא עובר תהליך מרתק של גיבוש, עיצוב מהות וחזון, ומעבר ממעורבות הורית בלעדית להובלה של צוות חינוכי.

בית-ספר הבית העגול

הבית העגול – בית-ספר שהוא בית

הבית העגול פועל ברוח החינוך הדיאלוגי. מושתת על יצירת מסגרת א-פורמאלית מלאה בחופש וכבוד לילדים מתוך תפיסה שהחיים שלהם הינם ההווה ולא הכנה לעתיד. מתוך אמונה עמוקה שילדים יודעים לכוון את עצמם להתפתחות מיטבית עבורם.

ashim-d-silva-100979

שנשמור על קשר?

הירשמו לניוזלטר וקבלו למייל עדכונים ותכנים ממני: פוסטים בבלוג, ועדכונים ישר מהתנור על כל מה שחדש כאן. המייל שלכם יישאר חסוי.

דילוג לתוכן