שנה טובה

שחף

בשבועות האחרונים אני יוצרת קורס לילדים בנושא "עולם של אנרגיה" (בתחום המדעים). זו התנסות שניה, הפעם ארוכה יותר, של מימוש הרעיונות של "למידה מתנועת החיים" בפועל עם ילדים. ההתנסות היא בבית-הספר דמוקרטי "מרחב" עם ילדים בכיתות ד-ו.

שיעור ראשון כבר יצא לדרך השבוע וכולי ציפייה לקראת ההמשך.

אחד הרעיונות שאני רוצה ליישם באופן שיטתי בהתנסות הזו היא יצירת הבנה עמוקה ומחוברת יותר, על-ידי שימוש בידיעה שנמצאת אצל הילדים בגוף מתוך החוויות שנטמעו אצלם בסיטואציות חיים שונות. המושג אנרגיה הוא מופשט, קשה להבנה, ובתור שכזה הוא אתגר הולם להתנסות שכזו.

ג’נדלין כותב:

מושגים (וגם: מילים, מחשבות, אירועים, התנהגויות) אינם בעלי משמעות, אלא אם הם קשורים לחוויה. אנחנו לא יכולים לדעת מהי משמעותו של מושג, או להשתמש במושג בלי "לחוש" את משמעותו. אין סימנים, הגדרות וכיוצא בזה שבהם נוכל להשתמש במקום המשמעות המורגשת. אם אין לנו משמעות מורגשת של מושג, אין לנו את המושג כלל – רק "רעש מילולי". (Experiencing and the Creation of Meaning, p. 5)

איך מאפשרים למושגים לשאת משמעות מלאה, עמוקה, עשירה, מחוברת, במקום להיות מילים ריקות, סיסמאות אוטומטיות, או הגדרות מאובנות?

אחד התרגילים שאני מתכננת לעשות עם הילדים זה להנחות אותם להקשיב למשמעות המורגשת כשהם אומרים את המילה "אנרגיה". למשל, כשהם יושבים בזוגות, אחד מבני הזוג שואל: "מה זאת אנרגיה בשבילך?". בן הזוג השני מקשיב לשאלה, ובודק אצלו פנימה מה עולה? מילים, דימויים, משפטים, תחושות. כל דבר שעולה מבוטא, והחבר מהדהד חלק ומתעד הכל במחברת. כשנגמר רצף המילים והדימויים, בן הזוג שואל שוב: "מה זו אנרגיה בשבילך?" וכך ממשיכים במשך כדקה (אולי יותר, נראה), ואז מתחלפים.

הדיון הקבוצתי שיגיע אחר-כך יעסוק במשמעויות ובביטויים שעלו, אלה שהתנסחו מתוך המשמעויות שמורגשות אצל הילדים.

ואפשר לעשות את התרגיל הזה עם כל מושג. למשל, "שנה טובה". לרוב, הברכה נאמרת מתוך הרגל, באופן אוטומטי, כמטבע לשון שנצמדת לימים שלפני החג. אבל אפשר לפתוח את המושג "שנה טובה" ולפנות אל המשמעות המורגשת ולגלות משמעויות שונות של המושג עבורנו (לפעמים, אלה משמעויות שלא הכרנו קודם, שלא היינו מודעים להן).

הנה כמה משמעויות שעלו כשעשיתי את התרגיל עם עצמי:

"מה זו שנה טובה עבורך?"

עלה דימוי  של יד מחליקה ומלטפת ראש של ילדה כמו שחווינו כשהיינו קטנים: "טובה, טובה", ואיתה תחושה של רגיעה, נינוחות, שדברים סבוכים, נוקשים, שאינם במקומם מסתדרים, מתרככים, מתיישרים ויוצרים תחושה עמוקה של שקט ונועם.

"מה זו שנה טובה עבורך?"

תחושה של מרחב נפתח, הרבה אוויר, אפשרויות פתוחות, התחלות חדשות עם הזדמנויות ופוטנציאל, אופק פתוח

"מה זו שנה טובה עבורך?"

כמו אורז עם הפתעות – נקראים בדרך דברים טובים, הפתעות קטנות. ללקט בדרך אוצרות קטנים שהם פירות של עמל ועבודה לאורך זמן (ללא ציפייה מוקדמת לפגוש בהם)

אין סוף לחקירה הזו. כשמקשיבים למשמעות המורגשת היא נפתחת ונובעת ומתנסחת ממה שהיה בלתי מנוסח קודם, ונוכח רק כתחושה. המשמעויות הללו נובעות ממש מאתנו, ממה שאנחנו.

אני מאחלת לכולכם שנה טובה, באשר היא עבורכם

אשמח אם תשתפו:
אשמח מאוד לקרוא מה חשבת

2 תגובות

  1. עלה בדעתי שהכיוון שאת בוחנת כאן מתקרב קצת לתחום של embofiment שדור אברמסון (וכמובן רבים אחרים) חוקר.

    1. לגמרי, אורנית!
      דור עצמו, לפני כ- 4 שנים, כשהתחלתי לקרוא את ג'נדלין, הפנה אותי לקטעים ממאמרים של ג'נדלין שהוא מסתמך עליהם. ג'נדלין עצמו מדבר הרבה על embodiment ונדמה לי שיש לו מאמרים על כך. שמחה שזיהית את הקשר!
      (מצטערת על העיכוב בתשובה. תקופת החגים הסיחה מעט…)
      שנה טובה!
      אורית

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עוד פוסטים מעניינים מהבלוג

משמעות

משמעות – זה כל העניין

יש רגעים בחיים שפתאום יש קליק – משהו מתחבר ורואים תמונה רחבה יותר. חוויות של משמעות – מסע שהתחיל לפני עשר שנים, נפסק, ומתחיל שוב דרך TAE והפילוסופיה של ג'נדלין

ChatGPT

מה מותר האדם על ChatGPT?

מחשבות על אינטליגנציה מלאכותית לעומת אינטליגנציה אנושית. כמה מילים מעודדות. ולמה ChatGPT לא יכול לעשות "חשיבה בקצה הידיעה"

ashim-d-silva-100979

שנשמור על קשר?

הירשמו לניוזלטר וקבלו למייל עדכונים ותכנים ממני: פוסטים בבלוג, ועדכונים ישר מהתנור על כל מה שחדש כאן. המייל שלכם יישאר חסוי.

דילוג לתוכן